2022 rok to świetny moment na wkroczenie na rynek e-commerce. Obecnie ten sektor cały czas się rozwija, zwiększając swoją wartość. Jednocześnie nie jest jeszcze nasycony, dlatego nietrudno na nim o miejsce dla nowych sprzedawców. Jak czaić sprzedaż online? Czy potrzebna jest działalność gospodarcza? Gdzie najlepiej sprzedawać i jakie strategie stosować? Wyjaśniamy.

Sprzedaż online w 2022 roku – czy musisz mieć działalność gospodarczą?

Sprzedaż online pod względem podatkowym czy formalno-prawnym jedynie nieznacznie różni się od sprzedaży stacjonarnej. Jest to działalność gospodarcza, tak samo jak każda inna. Ponadto wszystkie transakcje w internecie są rejestrowane, dlatego nieuczciwi sprzedawcy nie mają praktycznie żadnego pola do manewru w zakresie oszukiwania fiskusa i innych organów państwowych. Nie oznacza to jednak, że chcąc prowadzić sprzedaż online, koniecznie musisz zacząć od rejestracji firmy.

Od 2018 roku Polacy mają możliwość prowadzenia tzw. działalności nierejestrowej. Zapewnia to możliwość zarobku na własną rękę, tak jak przy prowadzeniu biznesu, ale nie wymaga rejestracji firmy w urzędzie. Można w ten sposób zarabiać na każdej legalnej działalności, pamiętając jedynie o rozliczeniu dochodów z fiskusem. Istnieją jednak dwa główne ograniczenia. Pierwsze odnosi się do wpływów z takiej działalności. Jeżeli w jakimkolwiek miesiącu Twój przychód przekroczy wartość ½ minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2022 roku jest to kwota 1505 zł), będziesz zobowiązany do założenia działalności gospodarczej w ciągu 7 dni. Ponadto działalność nierejestrowa nie może być prowadzona przez osoba, która w ostatnich 5 latach wykonywała działalność gospodarczą.

Warto jednak pamiętać, że chcąc sprzedawać na dużych platformach typu marketplace (np. na Allegro), musisz uprzednio zarejestrować działalność gospodarczą.

Własny sklep, Allegro itp. – gdzie sprzedawać w 2022 roku?

W 2022 roku istnieje wiele możliwości sprzedaży w sieci. Główny dylemat  nowych sprzedawców polega na trudnym wyborze pomiędzy własnym sklepem internetowym a platformą typu marketplace.

Własny sklep kojarzy się z niezależnością i pozwala na budowanie własnej marki. Początki mogą być jednak trudne. W pierwszej kolejności trzeba wykupić domenę i hosting oraz zbudować stronę, co pochłania czas i pieniądze. Serwisy pozwalające stworzyć darmowy sklep online zwykle albo nie są warte zachodu, albo niezupełnie są darmowe. Do pełnego wykorzystania potencjału sklepu trzeba bowiem korzystać z dodatkowych wtyczek i opcji, które są płatne. Budowanie świadomości marki i przyciągnięcie ich na stronę również mogą kosztować sporo wysiłku i pieniędzy. We własnym sklepie internetowym nie musisz za to nikomu płacić prowizji i sam ustalasz zasady działania.

Platforma typu marketplace, taka jak Allegro, umożliwia niemal natychmiastowy i darmowy start. Na początkowym etapie działalności można liczyć na różne udogodnienia ograniczające koszty do minimum. Sklep Allegro zapewnia także dostęp do 20 mln użytkowników, którzy ufają tej marce i dokonują zakupów na portalu bez większego wahania, wybierając najatrakcyjniejsze oferty. Sprzedawcy muszą odprowadzać prowizję i płacić za dodatkowe usługi (np. promowanie ofert), ale za to nie muszą się martwić o logistykę i korzystają ze sprawdzonej, intuicyjnej w obsłudze infrastruktury.

Co wybrać? Na początek sprzedaży online zwykle dobrym pomysłem jest sklep na Allegro. Wiąże się to ze znacznie mniejszym ryzykiem finansowym i nakładem pracy. Biznes na Allegro można łatwo skalować i dopasowywać do swoich potrzeb. Z czasem można natomiast zainwestować we własny sklep i rozwijać swoją unikalną markę.

Jak efektywnie sprzedawać online w 2022 roku?

Jak zadbać o to, aby Twój biznes e-commerce sprawnie wystartował i utrzymał trajektorię wznoszącą? Warto wziąć pod uwagę oczekiwania współczesnych klientów i trzymać rękę na pulsie, jeśli chodzi o ich zmiany. Handel internetowy w Polsce wciąż bowiem ewoluuje. Co warto wiedzieć?

  • Rodzimych nabywców od lat najbardziej przyciągają niskie ceny i promocje, ale wzrastają również ich oczekiwania dotyczące obsługi, przede wszystkim szybkiej dostawy.
  • Ponadto wielu kupujących ma ściśle określone preferencje dotyczące metod płatności i dostawy, dlatego warto zaoferować ich szeroki wybór.
  • Coraz więcej osób ceni także jakość i jest w sanie więcej zapłacić za naprawdę dobre produkty – warto mieć to na uwadze.

Znaczenie mogą mieć też trendy dotyczące najbardziej „chodliwych” towarów. Warto sprawdzić, co najlepiej sprzedaje się w internecie – być może będzie to odpowiednia nisza dla Ciebie.